Болградська міська громада
Одеська область, Болградський район

ПРО ТРАНСФОРМАЦІЮ МЕРЕЖІ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ ТА ПРО СУЧАСНУ ОСВІТУ В ЦІЛОМУ

Дата: 09.01.2024 15:32
Кількість переглядів: 71

Сьогодні в Україні триває процес реформування освіти. Це обумовлено в першу чергу вимогами, яківисувають сучасній освіти реалії сьогодення.  Успішність країни в переважній більшості випадків залежить від рівня професіоналізму та досвідченості громадян, які працюють в цій країні. Кожна країна шукає шляхи реформування освіти з метою підвищення якості надання освітніх послуг.

Фото без опису

         Якщо розглянути історії реформування систем освіти в інших державах, то в якості прикладу можна навести реформу системи освіти в Великобританії, яка була здійснена після одного з перших міжнародних вимірювань якості освіти. У законодавчому акті "Школи, що досягають успіху" (WhitePaper "SchoolsAchievingSuccess"), що був надрукований у вересні 2001 року, уряд запропонував провести низку реформ в системі освіти, які сприяли значному підвищеннюякості освіти.

         Україна потребує підвищення професійного рівня молодих фахівців. У повсякденному житті пересічні громадяни стикаються з проблемами відсутності якісних молодих кадрів. Існуюча система шкільної освіти не відповідає вимогам щодо первинної допрофесійної підготовки абітурієнтів як вищих, так й середніх спеціальних навчальних закладів.

 

Розглянемо трохи статистики. За підсумками вступної компанії в Україна за 2023 рік до п’ятірки лідерів за поданими заявами були наступні спеціальності: 081 «Право» (64044 заяви), 053 «Психологія»  (51048 заяв), 073 «Менеджмент» (48931 заява), 122 «Комп’ютерні науки» (48157 заяв), 035 «Філологія» (44778 заяв).

         Останні роки при підрахунку конкурсного балу використовуються система вагових коефіцієнтів, вона також буде застосовуватись й цього року. Розглянемо коефіцієнти основних предметів НМТ для п’ятірки спеціальностей-лідерів .

Код спеціальності

Назва

Коефіцієнт для української мови

Коефіцієнт для математики

Коефіцієнт для історії України

081

Право

0,35

0,25

0,4

053

Психологія

0,35

0,4

0,25

073

Менеджмент

0,35

0,4

0,25

122

Комп’ютерні науки

0,3

0,5

0,2

0,35

Філологія

0,4

0,3

0,3

Для вступу на спеціальності-лідери  для трьох спеціальностей з п’яти профілюючим предметом є математика, до однієї спеціальності – історія України та українська мова. Тобто, для отримання конкурентних переваг випускникам школи бажано отримати знання на профільному рівні по одному з цих предметів.

         Від статистики по Україні перейдемо до статистики по Болградської територіальній громаді. Станом на 01.09.2023 року в профільних (10 та 11-х) класах 391 учень, серед яких 28 учнів (7,2%) навчається в математичному профілі, 29 учнів (7,4%)  в історичному та  192 учня (49%) в класах з профілем   «Українська мова» або «Українська мова та література».Тобто є деяка диспропорція між тим, які предмети дають переваги при вступі та тими предметами, що вивчаються на профільному рівні в Болградській ТГ. Дуже важливим єнаголос на вивченні української мови, але це краще робити в початкових та середніх класах, щоб отримати гарний мовний фундамент для опанування профільних предметів, які будуть основою для отримання спеціальності, здобуття високого фахового рівня.

         Саме для подолання диспропорцій між вимогами до напрямку підготовки та реальними можливостями, що сьогодні пропонуються учням більшості шкіл, в яких тільки по одному класу на паралелі, запланована трансформація мережі закладів загальної середньої освіти.

         У Болградській територіальній громаді у 2022 році був створений опорний заклад освіти «Болградський ліцей», який згідно зПланом трансформації мережі закладів загальної середньої освіти, що затверджений Болградською міською радою  08.12.2023 року, буде  з 1 вересня 2027 року здійснювати в Болградській територіальній громаді профільну освіту.

         Однак, неможливо зробити так, щоб в одну мить всі заклади перейшли на роботу за новою системою. Не є виключенням й профільне навчання. Для здійснення поступового переходу до профільної освіти, в опорному закладі планується поступово розширювати профілі навчання, які будуть запропоновані випускникам дев’ятих класів. На 2024-2025 навчальний рік в опорному закладі планується запропонувати прийом до 10-х класів за наступними профілями: інформаційно-технологічний, іноземна філологія, українська філологія та історичний.У 2025-2026 навчальному році вступ  до 10-х класів буде запропонований вже за п’ятьма профілям, оскільки планується додати ще математичний профіль. Для вступників до десятих класів у 2026-2027 навчальному році буде запропоновано, крім раніше відкритих, ще біологічний профіль. На 1 вересня 2027-2028 навчального року буде пропонуватись вже сім профілів навчання, оскільки планується додати ще економічний профіль. Таким чином, кожного року для учнів 9-х класів, що планують вступати до опорного закладу освіти для отримання профільної освіти, під час заповнення ними онлайн-анкет буде запропоновано певну кількість профілів. Після анкетування онлайн для всіх охочих вступити на навчання будуть проведені індивідуальні психологічні консультації з метою формування мотивації до навчання та консультації з батьками задля полегшення адаптації новоприбулих учнів. Таким чином, для учнів будуть створені всі необхідні умови щодо отримання якісної профільної освіти.

        

Фото без опису

На фото: інформація з сайту МОН України

5 січня, Кабінет Міністрів України погодив проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо фінансування здобуття вищої освіти та надання державної цільової підтримки її здобувачам». Невдовзі законопроєкт буде надіслано на розгляд до Верховної Ради України.  В цьому законопроекті  передбачено наступне: «Громадяни України можуть здобувати вищу освіту на кожному її рівні за державним або регіональним замовленням чи за кошти фізичних або юридичних осіб з повною або частковою оплатою навчання за рахунок державних грантів на оплату послуг з навчання для здобуття вищої освіти у випадку якщо особа здобуває вищу освіту на такому її рівні вперше за рахунок відповідних джерел фінансування».

         Звісно, для отримання гранту від держави на навчання необхідно мати високі бали з НМТ/ЗНО. Для цього потрібно мати не «гарні оцінки», а дійсно гарні знання. Нажаль, зараз в школах, де серед учнів немає гідної конкуренції, де в класах сидить по 6-8 учнів, діти не здатні відчути справжньої конкуренції, вони легко отримають гарні поточні оцінки, з яких  складаються оцінки за семестр, рік. Діти не мають можливості порівняти свої знання з конкурентами аж до моменту здачі вступних випробувань. Саме задля розв’язанняцієї проблеми працює система реформування освіти,  у тому числі в частині трансформації мережі закладів освіти.  Не сьогодні почався процес вибору батьками навчальних закладів, але сьогодні держава пропонує раціонально вдосконалювати мережу закладів профільної освіти, що буде мати великий позитивний вплив на кінцевий результат – майбутнє дітей.

Ірина Гончарова, начальниця відділу освіти Болградської міської ради

На головному фото: випускники ОЗ Болградський ліцей 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень